03 July 2017

Rapport från Nordsken

Hoppla, här har det varit tyst ett tag nu (ja, så inleder jag nästan varje blogginlägg, jag vet). Som vanligt har jag varit för upptagen med att skapa serier för att hinna med bloggen mer om det i nästa blogginlägg som kommer om en vecka (typ...).

Nu tänkte jag rapportera lite från Nordsken 2017 som jag besökte i slutet av maj. Jag blev inbjuden som en av de officiella gästerna, ett hedrande erbjudande jag inte kunde tacka nej till!

Jag passade först på att hålla en mangaworkshop på Skellefteå bibliotek, vilken praktiskt nog låg dörr i dörr med hotellet där jag bodde. Det var en välbesökt workshop med flitiga deltagare!

Behind the scenes på workshopen.
Såhär ser tavlan ut efter en av mina 2 h mangaworkshops.
Förutom att jag fick göra affischen (se förra blogginlägget) för årets Nordsken så fick jag även resan betald och höll diverse framträdanden (så som speldemo av Sword Princess) och signeringar. Bl.a. satt jag i panelsamtal med Johan Wanloo och Kim W Andersson (båda seriemästare med gedigna karriärer!) samt i samtal med Tomas Härenstam från Fria Ligan om att utveckla rollspel, modererad av Johan Kimrin från Apart förlag. Två bra samtal med mycket lärdomar för publiken såväl som för mig!

På mässan fanns massa kul att hitta på,
bland annat ett helt rum med flipperspel och arkadmaskiner!
Mässan var otroligt stor! Över 10 000 besökare och ett fantastiskt varierat mässgolv, såväl som flera våningar och rum med aktiviteter. Deras artist alley var visserligen ganska liten och tyvärr lite ouppmärksammad och undangömd kände jag, men det kan vara för att detta var första gången de var i dessa lokalerna så saker har nog inte riktigt kommit till sin rätta ännu.

De hade dessutom sin egen in-house tv-studio! Så ballt! Helt uppstyrt av gymnasieelever som studerar tv och film. Jag fick vara med i en av deras sändingar:



Kyaaah! En av mina hemliga idoler Alvaro Tapia hade utställning!!
Det var mycket som var superkul och coolt med Nordsken 2017, men det som ändå måste ha tagit hem priset för mig var att Alvaro Tapia, illustratören till de svenska Harry Potter-bokomslagen (f.ö. de snyggaste i hela välden!) och en av mina personliga husgudar, hade en utsällning och var på plats själv där! OCH JAG FICK TRÄFFA HONOM!!
Här är beviset:

Jag, Johan Linder (projektledare för Nordsken),
Ola Skogäng (lärare på Medelfors serietecknarutbildning) med bäbis
samt Alvaro Tapia.
Inte bara är Alvaro Tapia som f.ö. var svår att få en autograf av för han hade inga formella signeringstider utan man kunde oftast hitta honom signerandes lite var stans på mässan en mycket trevlig och rolig person att snacka med, utan dessutom är han från Lund precis som jag!! Vi stod och snackade om stadsdelarna och att växa upp i stan, så ballt!! Jag var en lycklig fangirl!

Efter en smockfull med produktiv vår kom sommaren med välförtjänad tid för nöjen. Ett par veckor efter Nordsken tog Serieskolans läsår slut, tårar föll och kramar utdelades. Dagen efter drog jag och sambon till Sweden Rock och lyssnade på metal! Så firar man att semestern har startat!


🌟 Tack för att du läste! 🌟
Nästa inlägg kommer handla om mina serier, jag lovar!!

1 comment: