13 December 2015

Amaltea på Ängelholms bibliotek

 Jag har nämnt tidigare att jag arbetat på ett uppdrag för Ängelholms bibliotek, och här kommer äntligen ett inlägg med resultatet!

Jag åkte med min kära moder till Ängelholm och kollade in tavlan jag gjort för deras nya serieavdelning.
Det första vi möttes av när vi steg in på biblioteket var den nya serieavdelningen. Så häftigt och smart att sätta serierna längst fram i biblioteket. Det ser man inte så ofta!


Och så min tavla på Amaltea mitt i allt!
Det är extremt hedrande att få dekorera serieavdelningen hos dem. Verkligen en stor grej!


Jag gjorde Amaltea i skala 1:1 så att man kan ta foto bredvid Amaltea, hihi.

Dock upptäckte jag det saknades en del serier i avdelningen ... Var är all manga?
Inte ens Sword Princess Amaltea hittade jag (trots att hon dekorerar deras vägg).
Jag frågade bibliotekarien som pekade ut en plats längst in i biblioteket, bortanför barnböckerna ...

Ännu en av mina bilder, på display ovanpå bokhyllan till höger!

Nu vill jag inte låta gnällig, men med tanke på mitt tidigare inlägg om att manga behandlas styvmoderligt av kultur- och serieeliten så gör detta mig ledsen.
Jag förstår att det handlar om brist på yta, och att många av de mangaböcker som bibliotek väljer att köpa in är för unga läsare och på svenska (som jag förstår det är det krångligare att köpa in de som ges ut på engelska av amerikanska förlag) men med tanke på mangans popularitet är det otacksamt att placera dem längst in och längst bort i slitna gamla hyllor.
Och what's up med den blå städhinken liksom??
OBS! Läs tillägget nederst i blogginlägget.

Jag åker runt till olika bibliotek och ser allt från väldigt oengagerade serieavdelningen till rena serie-paradisen! Ett bra exempel som har jag skrivit om tidigare är Jönköpings bibliotek. De hade då serierna och mangan uppdelad efter barn, unga vuxna och vuxna.
Jag var på besök igen hos dem i onsdags för att hålla en mangakurs, och de är mitt i ombyggnaden av hela biblioteket. Hoppas verkligen att de kommer ge manga och serier en bra plats i den nya planlösningen...

Så detta blev en lite blandad upplevelse för min del. Yay för ny snygg serieavdelning, bu för särbehandling av manga!

Detta är inte första gången jag dekorerar en serieavdelning, faktiskt! Våren 2014 hängdes en diptyk av mig på väggen ovanför Lunds nyinvigda serieavdelning, och de hänger än idag:



Både de  i Lund och den i Ängelholm är digitalt målade och sedan tryckta på canvasduk. På så vis är verket inte lika känsligt som ett original hade varit.


TILLÄGG:
Efter detta blogginlägg publicerades fick jag reda på från en av bibliotekarierna på Ängelholms bibliotek att de planerade flytta dit mangan också, men att hyllorna är försenade och anländer först i  januari. Så då kommer allt vara löst! :D


Tack för att du läste!

2 comments:

  1. Kan nämna att många franska bibblor ha manga på väl synlig plats.

    Väl gjord Amalthea, förresten!

    ReplyDelete