19 October 2011

Jönköpings filmfestival, kattvakt och jag drar åt skogen



I lördags var jag på Jönköpings filmfestival och höll i två mangakurser och en föreläsning om manga på biblioteket.
Och wow, jag var helt lyrisk när jag återvände hem på kvällen!

Jag nästan svimmade av lycka när jag såg bibliotekets serie- och mangaavdelning. Mi, som jobbar med barn och unga på biblioteket, visade mig runt och jag började nästan gråta av glädje! Dels har de en gigantisk (i jämförelse med andra bibliotek) barnmanga-avdelning, precis vid tv-spelen där man även kan hänga och spela spel.



Dessutom har de en vuxenavdelning med manga för äldre, och utöver det har de även en "Unga vuxna" avdelning, bredvid en egen avdelning för sci-fi och fantasy-böcker (på engelska)! Dock ursäktade Mi sig att den fortfarande var under uppbyggnad, och att de hade stora planer för denna del, med utställningar och annat kul!



Detta känns så främmande för mig! Jag har varit på en hel del bibliotek i mina dagar, hållit mangaföredrag och workshops, och aldrig har jag sett något liknande! Dessa bibliotekarier har faktiskt lyssnat på vad de unga besökarna har efterfrågat, och det har dessutom gett märkbara resultat:

Medan andra bibliotek förgäves försöker locka in den knepiga "unga vuxna"-läsgruppen (10-17-åringarna), så har Jönköpings bibliotek dem i överflöd! Cosplayande mangaläsare är stammisar, de hjälper bibliotekarierna att hålla ordning bland mangaböckerna och har gjort en fin rekommendationslista för manga-nybörjare som står på en av hyllorna.

Men det coolaste är ändå att Mi även håller i en mangatecknargrupp, som idag är så många att de måste ses i två omgångar vid två olika tillfällen (varje vecka) för att deras grupprum inte räcker till! Jag visste inte vad jag skulle säga, det var så häftigt alltihop!
Dessutom var det många som hade läst och gillade Mjau! och ville ha autografer... *rodnar*

Detta var nog det coolaste jag varit med om på länge. Alla ni där ute som tröttnat på att biblioteken inte tar in manga, gå genast till era bibliotekarier och be dem kontakta Jönköpings bibliotek för att få tips och idéer om hur man skapar en mangaläsares drömbibliotek!

Jag vill tacka Mi och Elin och alla andra som arrangerade detta och hjälpte mig runt, samt alla duktiga tecknare som var med på kurserna och publiken på föredraget!
Det är dagar som denna som gör allt slit med att rita böcker värt det! Tack!!

Jag blev ganska nöjd med denna snabba karaktärsdesignen som jag fick till på whiteboarden. Vanligtvis blir det så fult när man förklarar på whiteboard...

Nu till nått annat.
Vanligtvis brukar mina arbetstider då och då bli avbrutna med detta:


Dagarna innan lördagen var det dock annorlunda. Jag var kattvakt åt en kompis lilla vita honkatt Mira. Hon är samma ålder som Hilda, men min osociala mongokatt hatar visst allt som går på fyra ben och har inte accepterat en enda katt hon träffat hittills (inte ens sin egen mamma). Så vi bestämde oss för att denna gången ska det gå!
Med en liten manick man stoppar i vägguttaget som pumpar ut lugnande kattferomoner släppte vi in Mira och hoppades på det bästa. Det gick såhär:

Dag 1:
Kallt kattkrig. Hilda och Mira är på helspänn, morrar så fort de känner varandras doft och gömmer sig på var sitt ställe (Hilda i ett av klädskåpen och Mira under täcket i sängen).

Dag 2:
Misstänksamhet. Båda två har insett att de kommer törsta ihjäl om de bara ligger gömda, så de rör på sig, försiktigt... Morrande, stirrande...

Dag 3:
Genombrott. Mira har hunnit lära känna hemmet, och även insett att den där korkade fegiskatten inte kommer inleda någon relation, så hon tog tag i det själv:



Kväll dag 3:
KÄRLEK. Det enda som krävdes var "gottismat". Efter att båda fått i sig lite var de t.o.m. framme och nosade varandra i ansiktet. Kvällen spenderades på kull, den ena jagade den andre och så bytte de av lite då och då, tills båda däckade i varsitt hörn.

Jag vet inte om manicken hjälpte, men jag hoppas det... (den kostade 500 kr!!)

Ännu en händelserik vecka, som avslutades med en liten promenad i Risens naturområde. Jag och Emil letade svamp (hittade en massa men vågade inte plocka för vi hade såklart ingen koll på vilka som var ätbara) och såg rådjur!


På sistone har jag skrivit mycket om mitt liv och mindre om mitt jobb, men det kommer snart mer om det... De senaste två månaderna har endast handlat om avslut. Snart är det dags för en nystart, med något helt nytt!!
Tack för att ni läser!

4 comments:

  1. Hehe fnattkatter <3 Vår jouris Gimp har lite ehm... "felkopplingar" i hjärnan, misstänker jag. Idag fick han kattanfall och bara dansade runt runt sin favoritboll (en såndär kula som sitter i en datamus...han leker inte med något annat. jo. kastanjer)

    ReplyDelete
  2. eyy..!! så fint bibliotek :O *vill diit*

    hahaha, kommer ihåg när jag var hos dig och Hilda hade klättrat upp på madrassen och inte kom ner.. X)

    Förresten, jag träffade redaktören för Marta Fotbollsmagazin i helgen när jag spelade match, och vi hann prata lite om serien :)

    ha det bra! :D

    ReplyDelete
  3. Haha, ja, nu är hon större och ränner upp och ner konstant!

    Nej, va kul!! Ska du göra fler för dem? Eller illustrationer kanske? Det är en bra kontakt för framtiden, så det är bra att du träffade henne! :D

    Ha det bäst!

    ReplyDelete
  4. Jag var med på den mangakursen :D Det var hur kul som helst!
    Hihi, du är såå otrolig på att teckna!

    ReplyDelete