26 July 2010

"Ein Lied für Elise"

Ursäkta uppehållet.
Jag har både haft fullt upp med jobb, samt sedan tagit mig en välförtjänt semester i Småland hos min pojkväns mysiga familj! Våfflor i solsken, bygga med lego, läsa bok och spela episka brädspel (Twilight Imperium och Arkham Horror) har varit mina aktiviteter i de röda-med-vita-knutar-husens epicentrum.

Jobb som är gammalt och nu klart: "Ein Lied für Elise"
Smygtitt på omslagsbilden...

Så lyder den tyska titeln av "A song for Elise". Jag är ganska nöjd, den låter vacker, och anspelar ännu mer på Beethovens trudilutt. Hoppas hoppas hoppas bara att den faller tyska yaoi-fans i smaken!

Jag har alltså arbetat klart med uppdaterandet av serien, och nytt för denna utgåva är också 3 nya färgillustrationer och lite bonusmaterial.
Det har varit ofantligt lärorikt och kul att samarbeta med min redaktör Alex och huvudredaktören Joachim Kaps. Deras kritik och kommentarer har utvecklat mig, både som tecknare och som yrkesperson. En erfarenhet rikare, må jag säga!
Boken kommer till Frankfurt Bokmässa i oktober, och så gör även jag. Nervööös!!

Jobb som kommit in nyligen och som jag arbetar på nu: barnboksillustrationer till Jo Salmsons nya fantasyserie "Häxfolket" (Bonnier Carlsen).
Såhär i början har det mest bestått i att vi försökt mejsla fram karaktärernas utseende tillsammans. Det har varit mycket lärorikt, och sannolikt kommer mer av den sorten när vi väl börjar arbeta med illustrationerna. Spännande!!

Imorron blir det storstäd här hemma, tjo!

10 comments:

  1. Det är en jättefin bild, och jag ser fram emot att se hur serien har förändrats medan du har jobbat om den! Bokmässan i Frankfurt kommer säkert att gå skitbra, så jag tycker att du helt enkelt bara ska slappna av och ha kul medan du är där! Du kommer att ta dem med storm!

    Grattis dessutom till det nya illustrationsjobbet! Nu får du möjlighet att nå ut till en helt ny publik! Sen när du väl får tillåtelse att lägga upp bilder hoppas jag att du delar med dig av ett smakprov. *nyfiken*

    ReplyDelete
  2. Jättefin omslagsbild! Peppad på att se hela!

    Lycka till med Jo, hoppas sammarbetet går bra, hon är hemskt fin. Saknar att jobba med henne och daniella, men tänker optimistiskt det är dags att gå nya vägar!
    Ska bli himmla spännande att se er bokserie också! När kommer första delen ut? Vet ni det än?

    kram

    å

    ReplyDelete
  3. Åh, tack båda två!!

    Åååh... det är fortfarande pirrigt inför Frankfurt, hoppas inte folk kommer fram o vill prata tyska med mej ><

    Javisst, ska fråga när jag får visa lite smått och berätta mer och Häxfolket! Det jag kan säga såhär länge är att det kommer bli några böcker, och att materialet till bok 1 ska vara klart i oktober, så boken kanske kommer till jul, misstänker jag.
    Men jag vet inte riktigt än... kan va att de vill jobba ihop nån bok först, inte säker.

    Ja, det är jättekul att få denna kontakten! Tack Åsa för att du gav mig kontakten med Jo och Bonnier Carlsen! Jag lär mig en massa på detta samarbetet, och det är väldigt inspirerande. Jag kan inte vänta tills jag får börja tuscha!! :D

    Tack för kommentarerna!

    ReplyDelete
  4. Sounding good, (BTW Arkham Horror rules!), just one thing... in german, nouns are written with capital letters, so it's "Ein Lied für Elise", capital L on Lied.

    It's already listed on amazon too, which is kinda cool: http://www.amazon.de/Ein-Lied-f%C3%BCr-Elise-Einzelband/dp/3842000863 (it's probably the biggest/most popular place on the net to buy books online in Germany, later on there will probably be comments and reviews here once the book is released - so it's a place to watch since more casual readers will probably post there (opposed to all the freaks in their freakboards ;))

    Fun fact: suggested readers age = 16-17 *naughty, naughty* I presume it's not due to hardcore violence ;)

    ReplyDelete
  5. Thanks a lot for the link and the spelling, Maik!
    I should do this blog in English... it would be good for the international audience.

    Yeeees, naughty naughty ;)
    Hahaha, well, I didn't change that much of the sex scene, and it has gotten comments about making even yaoi-fangirls embarrassed ^^
    This will be interesting...

    ReplyDelete
  6. Whenever I am flipping through the latest updates I am still getting the gist - so I am fine with swedish ;)

    However, setting up an english joint for the majority of people that just know swedish from IKEA is probably a smart idea.

    I am actually amazed they suggest it to 17 year olds, after all, Germany is quite liberal with sexscenes and sex in general - but bordering on the 18yrs mark means stuff is probably... pretty intense ;) (I never got that far into when it was freely available on the net, also subject matter isn't exactly my cup of tea).

    Anyways, I am pretty sure this will be seriously interesting... I am a bit out of the current manga-market in Germany due to lack of anything interesting for my taste, but judging from the way things were back then I am believing your stuff is hitting right to home.

    I guess it all boils down to people needing to know about it.
    I dunno how big Manga is in Frankfurt, but it sure was big in Leipzig. Just make sure to give hands on reports, I for one find those always pretty interesting (same with your trip to Japan, eventhough I didn't comment on it, it was a cool read).

    ReplyDelete
  7. Tjenare

    Jobbar du som serie/manga lärare?
    Har du även klasser man kan gå till :P? Som "Studie cirkel" eller något liknande. Svårt att hitta klasser eller kurser när det kommer till Manga, framför allt i Lund. Är rätt intresserad av att lära mig mer. Skönt med lite mer omväxling än bara youtube så att säga ;P. Hör gärna av dig på min mail

    heeroy@live.se

    Mvh - Nils

    ReplyDelete
  8. Kommer man kunna få tag i den tyska boken här i Sverige? (eller via dig?) Hade tyckt det var jättespännande att läsa den versionen! :DD Och, grattis grattis igen! <3

    ReplyDelete
  9. Hejhej, jag hittade din blogg nyligen och blev oerhört förvånad, glad och imponerad!
    Måste börja med att gratulera dig för (som jag förstått det..) så har du fått dina egna serier köpta av Bonnier AB?
    Jag undrar därmed av nyfikenhet och gnutta häpnad hur du "upptäcktes" av dem? Fick du kämpa hårt för din idé?

    Jag ursäktar för om mina frågor finns som svar längre bak i bloggen, då jag inte tittat igenom den så noga.
    Hursomhelst så tycker jag verkligen det är otroligt kul att du har lyckats med detta och sprider mangan i Sverige. Har dock ännu inte kikat på någon utav dina serier men dina bilder är superbra! Keep up the good work!

    ReplyDelete
  10. @Fanny: Tyvärr tror jag inte den tyska utgåvan är av intresse för svenska bokhandlar, men jag kan nog ordna ett ex åt dig ^^

    @Cicter: Jag skriver et blogginlägg om det istället för att svara här :D

    ReplyDelete