04 January 2010

2009 - en återblick

Med året såhär i backspegeln kan man äntligen göra ett fint lapptäcke med alla milstolparna.

Milstoplarna 2009:

  • Gjorde klart Harry Potter-doujinshin under början av januari.

  • Passade på att rita en kort 15-sidors serie under ett seriemaraton hos min syrra. Den fick namnet Min syster är en ängel, och jag blev så nöjd med den att jag bestämde mig för att skicka in den till årets Mangatalangen. Tyvärr ställdes den tävlingen in, så serien låg oanvänd under hela året. I december tog jag tillslut tid åt att skicka in den till Kodanshas 4:e Morning International Comic Competition. Förväntar mig inga stordåd, men man ska aldrig låta en serie bara ligga och damma, är mitt motto!

  • Ritade och tuschade klart tredje och sista delen av A Song for Elise, och rastrerade om alla sidorna till rätt format. Slutligen fick jag iväg den och Harry Potter-doujinshin till tryckeriet. Det var oerhört lärorikt att göra sin egen bok, från att rita den, kontakta tryckerier, göra en pdf-fil, hålla kontakterna med tryckeriet och slutligen se boken färdigtryckt i min hylla!

  • Under hösten hade jag skickat in Mjau! (då kallad Mjau Mjau) till olika svenska förlag, och fick tillslut napp. Kabusa Böcker tackade ja, och vi signade kontrakt i mars. Så det var bara att börja jobba!

  • Efter att ha skickat in en kort romantisk serie till mangatidningen Shojo Stars sommaren 2008, kom den i tryck i aprilnummret. Så fint att se svensk manga bland all den japanska, kändes hedrande.

  • Small Press Expo! Nosebleed Studio dukade upp med nytt fansin (Shojofansinet) och jag inredde min lilla barnförbjudna del, med de två rykande färska trycksakerna!

  • A Song for Elise fick tyvärr ingen releasefest i Stockholm, men väl nere igen kontaktade jag RFSL och vi samordnade ett föredrag med hjälp av ABF i Malmö och releasefest i RFSL:s lokaler efteråt, allt på självaste IDAHO, internationella anti-homofobidagen den 17:e maj! Det var riktigt kul, och intressant, för många på föredraget och festen hade aldrig läst gayserier eller yaoi tidigare.

  • Arbetade på Kvarnby Folkhögskola under sommaren, som lärare för Sommarkursen (liksom 2007 och 2008). Det var trevligt, jag kommer varje år mer och mer in i rutinerna, men det var energidrännerande med kursen dagtid och Mjau! att rita kvällstid. Hann ta lite ledigt då och då, men det blev mest jobb.

  • Fick genom Kvarnbys rektor kontakt med Malmö Miljöförvaltning, som ville göra Klimatserier inom projektet FUSE (Future Sustainable Education). Projektet var försenat, och trots att jag redan hade mycket att rita på Mjau!, tog jag jobbet, för det var bra betalt och bra publicitet, och sånt ska man inte tacka nej till! Klimatpimpa din livsstil, en 20-sidors serietidning, arbetade jag med under sensommaren och bitvis under hösten, och den ska gå i tryck nu i januari.

  • Tog mig en välförtjänt semester i augusti och hälsade på släkten i Portugal. Såklart blev det lite jobb också, för jag måste ju kunna behålla titeln arbetsnarkoman, hehe...

  • Sedan november 2008 hade jag regelbundet publicerat A Song for Elise på webbhostingsidan SmackJeeves.com, och vid den sista upplagda sidan i slutet av sommaren hade jag över 1600 fans! Flera av dem hade dessutom valt att köpa boken av mig via hemsidan www.asongforelise.com. Skickade paket världen över under sommaren och hösten.

  • Med namnet Klimatserier! startade Kvarnby och Miljöförvaltningen tillsammans en distanskurs, där jag var en av lärarna. Under hösten fick eleverna inlämningeuppgifter som vi diskuterade på närträffarna. Kursen var oerhört kul att utforma, men hade jag bara haft mindre stress på grund av allt annat arbete, hade jag nog njutit mer av den. Dock fantastiska resultat från eleverna, som bl.a. ställdes ut på Rådhusplatsen i Köpenhamn under Klimattoppmötet, samt på Kommendanthuset vid Malmö Museer.

  • I slutet av oktober åter jag till FIBDA, en Portugisisk seriefestival dit jag och Yosh från Yokaj Studio blivit inbjudna. Det var helt fantastiskt att få bli behandlad som en kändis, med 4-stjärningt hotell, betalda restaurangbesök, träffa världskända tecknare och allt i härligt 25-gradigt solväder, samtidigt som det frös på och regnade i Sverige!

  • Och som om detta inte redan är ett bra år, så toppades det med en förtidig julklapp: Jag hade tidigare skickat in ett ex av A Song for Elise till olika förlag, och passade på att även skicka utomlands, och fick napp! Efter kontraktsförhandlingar per mail åkte jag i december till Hamburg och signade med inga mindre än tyska Tokyopop. Ett fantastiskt avslut på ett mycket bra karriärsår!

Nu tog jag som ni märker bara med de professionella milstolparna. De känslomässiga sakerna under året lägger vi till handlingarna utan vidare diskussion. Läs här på bloggen, om ni är nyfikna.

Tack för ett fint år ihop! Jag ska försöka uppdatera oftare under 2010.

2 comments:

  1. Nej, det borde faktiskt vara olagligt att få så mycket gjort Natalia. Du ger oss andra ångest X( Kan du inte bara spendera januari med att ligga och se på tv eller nått?

    ReplyDelete
  2. Hahaha, jo, skulle sååå vilja. Med du vet, januari är det föregående årets slav (arbetsmässigt), och speciellt när ens redaktörer och uppdragsgivare skickar korrekturer så sjukt sent... :S
    Man måste alltid vara beredd på att få jobba lite extra när man är i samarbeten. XD

    ReplyDelete