09 April 2017

Rapport från NärCon Vinter och Seriefest + Inför GothCon och J-popCon

Ojoj, va segt det har varit att försöka skriva! Eller ja, jag har varit MEGAupptagen!

Så, låt oss börja med en återblick...
Detta har hänt:

Rapport från NärCon Vinter
(Linköping, 23-26 februari)

Jag, Magnolia (vår nya testmedlem) och Elise
vid våra bord på NärCon Vinter 2017.

Jag hade bord med mina vänner i Nosebleed Studio, och vi fick en superbra plats i korridoren så alla såg oss! Vi höll två mycket välbesökta workshops (båda med över 30-40 deltagare!) och ett superpoppis chibiporträtt-event... Så poppis att vi tyvärr fick avbryta det för att våra händer värkte och det var över 50 pers kvar i kön. Kön startade faktiskt redan 1,5 h innan eventet skulle startat!! Wow!

Här är några av de lyckliga som fick sig ett gratis chibiporträtt!


 Vi hade även en Karaktärsdesignstävling och fick in lite drygt 15 bidrag! Wow! Vinnarna utlyste vi på plats och via vår Instagram, de vann varsitt exemplar av vår teckningsbok Nosebleed Studio lär dig rita manga! — Karaktärsdesign:


Men något av det bästa med NärCon Vinter var ändå detta:


 Helt fantastiskt att få se någon cosplaya ens karaktär!! Jag har sett ett antal cosplaya mina mangakaraktärer men det är alltid så smickrande, hedrande och underbart varje gång! Tack!!

Efter NärCon Vinter var det måla, måla, måla som gällde! Jag hann göra flera uppdateringar på min instagram, bl.a. lite videor som denna:

Jag stressade som tusan för att jag var hundra procent säker på att jag inte skulle hinna till min deadline för min Sjöjungfru Minna-serie. Så stressad att jag hade svårt att sova och fick ont i kroppen... Så jag mailade min redaktör Fabian och bad om mer tid... varpå han svarar "Men vi flyttade ju deadlinen till i höst, med släpp våren 2018"...
FATTA ATT JAG HÖLL PÅ ATT TRILLA AV STOLEN!
Japp, som han skriver flyttade vi på deadlinen, men detta hade jag helt glömt bort!! Så jag har stressat helt i onödan!

Detta fick jag dessutom reda på i lagom tid innan Malmö Seriefest, som jag ju är med och arrangerar, så det passade perfekt. Snabbt bytte jag från serietecknarhatten till organisatörsmössan och lade all tid på att göra det så bra som möjligt. Därav den långa tystnaden på min Instagram.


Rapport från Malmö Seriefest
(Malmö, 1-2 april)

Så förra helgen gick festivalen av stapeln! Det var ett riktigt bra arrangemang tycker jag. Vi har växt i år, med stöd av Kultur Skåne och Malmö stadsbibliotek mer involverade. Biblioteket hade gjort festivalen till ett av sina huvudarrangemang (yay!!) så vi fick i år ta del av deras marknadsföringskanaler genom att vi syntes på annonspelarna i stan. Dessutom kontaktade företaget som har hand om skärmarna på bussar och tåg i regionen oss och bad om foton och info, så där syntes vi också!

Affischerna satte vi på massa olika ställen, t.ex. på Stortorget i Lund!
Våra medarrangörer vad ABF som stod för ansökan till Region Skåne samt Seriefrämjandet som fixade vår ena gäst Max Gustafson. Den andra gästen Liv Strömqvist fixade vi. Utöver dem var dem mängder med aktiviteter i hela biblioteket samt fansinmarknaden som flyttat upp i Ljusets kalender och växt med 50% sedan förra året:


Liv föreläser i Slottet i Malmö stadsbibliotek, Malmö Seriefest 2017.

Totalt besökte 1200 personer Malmö Seriefest 2017, vilket också är en markant ökning från förra årets 700. Året innan dess var 500 så vi ökar stadigt och exponentiellt!

Det var också en del medieuppmärksamhet på festivalen:

24 Malmö | Stor seriemässa i Malmö

Sydsvenskan | Malmös egen seriefest växer sig större för varje år

Skånska Dagbladet | Seriefest som växer

På plats var även Malmökanalen och intervjuade utställarna. Inslaget sändes på måndagen.

Detta är en av mina bäbisar! Jag älskar att organisera saker, och denna seriefestival växte ur ett behov men också en dröm och vision. Även om den kan växa mycket mer känner jag redan att den uppfyller den drömmen jag hade, en plats där fansinskapare och serietecknare av alla sorter kan mötas, visa upp sina verk och prata med varandra. Det hela går i rätt riktning!

Puuh, med det över kan jag andas ut. Men inte ligger jag på sofflocket och latar mig! Redan denna helg ska jag iväg till nästa event:


GothCon
(Göteborg, 14-16 april)

Spelkonventet GothCon har blivit ett av mina stammismål under årets konventstunré. I början var det bara för att hänga, spela brädspel och träffa vänner. På senare år har jag dock haft bord i Artist Alley och sålt där, med mycket gott resultat! Mangafans finns det där med, om än lite äldre än de på mangakonventen, och min fantasyserie Sword Princess Amaltea har gått mycket bra i denna krets.

Som jag skrivit om tidigare var det på förra årets GothCon som jag träffade Daniel från Saga Games, som direkt kände igen min serie för kollegans dotter är ett fan av den. Jag frågade om vi inte kunde göra ett rollspel ihop och direkt nappade han på det! Snabbspolar vi ett år fram så är vi idag klara med rollspelet, och släpper det på mässan i helgen!
Om du är i Göteborg eller kanske t.o.m. på GothCon, missa då inte våra signeringar och speldemo i N-huset på fredag och lördag! Gratis inträde~

Vi fixade ett facebook-event för det hela också, så klicka att du kommer, vetja'!

Som jag längtar efter att hålla i rollspelsboken!! Jag har inte ens fått se den! XD

Helgen efter det blir det ännu ett event...


J-popCon
(Köpenhamn, 21-23 april)


J-popCon är ett manga- och Cosplay-konvent i Köpenhamn, ett av Nosebleed Studios favoritevent på året (vi besöker det varje år!).
I år har vi med oss vår nya teckningsbok, och kommer hålla mangaworkshops:

Lördag 22 april
16.00 - 17.00 Manga Workshop: Character Design
18.00 - 19.00 Manga Workshop: Body And Clothes

 ❤  Hoppas vi ses på något av eventen i april!  ❤

2 comments:

  1. Va roligt de såg ut, att ni hade det. :)
    Jag blev så nyfiken på Amatela boken.. Är de något mera du har gjort med den?

    http://finlandsgullet.wordpress.com/
    http://bibelgangget.blogspot.se/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Ellen!
      Japp, detta är ett rollspel, så boken innehåller text och bilder om världen, föremål, varelser, ävertyrarklasser som man kan spela osv. Regler om hur man slåss eller mäter sin mentala styrka med andra. Perfekt för den som inte rollspelat så mycket tidigare och vill lära sig, eller för den som vill ha ett berättande-fokuserat rollspel!

      Delete