16 December 2016

Recensioner, recensioner, recensioner....

Detta kommer kanske bli ett lite bittert inlägg, men what-the-heck, nu kör vi!



Så, vi har fått några recensioner på Nosebleed Studio's 10 Years Jubilee Anthology sedan den kom ut i våras. Med vanan inne tänkte jag "recensera" recensionerna, haha...

Vi startar starkt med en ganska gedigen recension av Johannes Genberg på DAST Magazine:

DAST Magazine | Nosebleed Studio's 10 Years Jubilee Anthology

Trots den klichéartade inledningen om "storögd stil" och "finns svensk manga?" (som visserligen är ett långt intro för att sedan framhäva hur svenska våra berättelser är) så är det en rätt okej recension. Kan ju inte säga att jag inte blev ganska nöjd med de fina orden Johannes skriver min egen serie:

"Natalia Batistas (bilden th) When I close my eyes förtjänar ett hedersomnämnande för sitt enormt välgjorda berättarflöde och genomtänkta bildspråk. Efter att ha läst hennes feministiska storverk Sword Princess Amalthea så var det intressant att få betrakta något väldigt annorlunda: en helt opolitisk och jättesorglig kort historia.

Manga i allmänhet är ett känslomässigt uttrycksfullt medium men det har här gett vika för mer realistiska och dova känslouttryck. De tre sista sidorna är så känslostarka utan att ens visa huvudpersonens ansikte. Amalthea kanske fick mig att tänka, men When I close my eyes fick mig att känna."
- Johannes Genberg, DAST Magazine

Tack för de fina orden, Johannes! Riktigt helt opolitisk tror jag inte den var. Jag valde t.ex. inte att köna huvudkaraktären Lo, väldigt medvetet. Tyvärr är det ett politiskt statement i sig, i dagens samhälle, något inte alla klarar av att förstå som ni kan se i de andra recensionerna...

Över till nästa recension, från BTJ. Kort utdrag ur den:

"Nosebleed Studio är ett kollektiv av unga svenska mangatecknare med anknytning till Malmö Serieskola. Nu har de jobbat tillsammans i tio år och firar detta genom en antologi på temat vänskap. Antologin innehåller fem historier, som alla handlar om hur viktig vänskap är och hur grymt det är att bli lämnad utanför gemenskapen. (...) Den näst sista historien behandlar dels en flicka som vaknar upp i nya världar varje morgon, och får hjälp av nyfunna vänner medan den sista är en djurhistoria, där den lilla kattflickan är den enda som inte blir bjuden på klasskamratens födelsedag. Teckningarna är mycket proffsiga med typiska mangakaraktärer och historierna är antingen poetiska och lite mystiska eller lätta att identifiera sig med. All text är på engelska med många talspråksinslag som wanna, gonna och nah. Helhetsbetyg: 3."
– Svante Ors., BTJ-häfte 5 2016
Hngh... Recensenten valde att FELköna min karaktär. Lo är inte en flicka. Lo är inte heller en pojke. Visst, detta var lite ett "test" för att se hur många som skulle tolka Lo som endera, och Svante lyckades tolka in mer än jag gav information till. Men det är fortfarande störigt att alla som läser Svantes recension nu kommer ha bilden av Lo som en tjej. Suck...

Sen förstår jag inte riktigt helhetsbetyget. Det var en intetsägande recension som mest drog fram fakta och inte riktigt förklarar varför den fick ett så mediokert betyg. Hm...

Sedan har vi en väldigt kort video-recension av Bokpotaten:

Bokpotaten | Kvicka recensioner

Jag förstår att Elen får många böcker sända till sig och kanske inte hinner gå igenom alla så noggrant, men jag ifrågasätter lite poängen med en 30-sekunders recension. En recension ska i min mening ha två funktioner:
1) Ett sätt för en köpare/läsare för att få en bild av verket och se om den är värd pengarna/tiden.
2) En chans för skaparen/förlaget att få konstruktiv feedback som gör att de kan skapa bättre böcker i framtiden.

30 sekunder är inte ens tid nog för att säga vad vissa böcker handlar om, speciellt inte en antologi som vår bok. Och det blir som ni kan se väldigt knasigt när Elen dömer ut hela vår bok baserat på en av serierna i boken. Hm... Vi i Nosebleed Studio får fundera på om det ens är lönt att skicka ett exemplar till någon som inte vill göra en ordentlig utvärdering av boken. Vi kräver inte en avhandling om varje serie, men åtminstone ett par meningar.

Sist men inte minst gav en av mina italienska vänner oss en recension på Goodreads:

Goodreads | Booty from Lucca 2016!

Åh, inte kan ni anklaga min vän för att vara partisk precis, haha! Detta var en hård recension. Jag är lite ledsen att min story inte föll i smaken, men jag anser också att inte alla berättelser passar alla personer. Men en 2:a i betyg är hårt att ta...


Jag är i ärlighetens namn lite chockad... Jag tycker personligen att detta var några av våra bästa berättelser hittills! Mer mogna, mångbottnade och varierade... Det kan vara så att alla förväntade sig "MANGA" och när de inte fick storögda skolflickor eller sexiga bishies så blev de besvikna.

Men det ska inte avstyra oss från att producera bra och varierade historier och utmana oss själva, även om vi skulle vara "för tidigt ute" med en del av dem. Våra fansen måste lära sig att vi inte pysslar med klichéer och kopierade stilar. Vi gör vår egen manga!

Bilda dig din egen uppfattning av vår antologi genom att köpa den från vår hemsida, som just nu har julrea på boken fram till och med nyår!

Nosebleed Studio's 10 Years Jubilee Anthology X-mas Sale!

Beställ den senast på måndag så kan den komma till dig innan julhelgen!





No comments:

Post a Comment